• Este evento já decorreu.

Centenário da morte de Franz Kafka

Março 20 - Março 21

Centenário da morte de Franz Kafka (1883 – 1924)

No âmbito das Jornadas DEGE,

em colaboração com: CEHUM (EHum2M, GAPS, 2i, PLP)                                                                                     / Doutoramento em Modernidades Comparadas

Universidade do Minho, Campus de Gualtar

……………………………………

20 de março de 2024

16 hrs (Ed.1 1.17)

Orson Welles / Franz Kafka “Vor dem Gesetz“

Der Regisseur Orson Welles erzählt zu Beginn seiner Kafka-Verfilmung The Trial (1962) die sogenannte Türhüter-Parabel auf seine Art.

Ausgehend von dieser Version und der deutschen Synchronfassung werden wir uns diesem berühmten Text Kafkas und seiner Bedeutung annähern.

……………………………………

Kafka-Studies-Day: 21 March 2024 / 21 de março de 2024

09.30 hrs (Ed.5 Auditório ELACH) GAPS / CEHUM

Carlo Salzani*

Leni’s Hand: Animality and Redemption in Kafka’s Women

Kafka’s world is a masculine world, where women play only marginal and ancillary roles, do not possess autonomy but are only a projection of the demons haunting the men. Authority, hierarchy, the Law possess a markedly patriarchal structure: only men are officials, directors, judges, lawyers, defendants. Women inhabit the margins of these structures and mark thereby their boundaries – including the boundary between humanity and animality. Through an analysis of the character of Leni in The Trial I will propose a reading of Kafka’s female figures placed at the crossing of animality and redemption.

Orson Welles, The Trial (1962)

11 hrs (Ed.5 Auditório ELACH)

Kafkas “Die Verwandlung”: der Text und die Adaptierungen als Zeichentrickfilm

Gespräch über „Die Verwandlung“: der deutsche Text und die Zeichentrickfilme von Grégory Casares (2009) und Anna Rudichenko (2018/19) [Standbild →]

12 hrs (Ed.5 Auditório ELACH) Grupo 2i / CEHUM

Carlo Salzani*

Kafka’s Creaturely Life

In recent debates, the term creature has gained centrality in a number of discourses and disciplines: on the one hand, it has been used as a way of challenging the human/animal divide and imagining forms of inter-species solidarity on the base of a shared ‘creaturely’ vulnerability and precarity; on the other, it has been used to analyse the subjection of specifically human life to sovereign forms of power, as in Eric Santner’s use of the term “creaturely life”. I will focus on Kafka’s creatures and attempts to show how the two uses of the term are intertwined and inseparable: creaturely life means, in all its declinations (human and nonhuman animals), to be subjected to a sovereign power, to be an ‘animal before the law’, whereby the animal subjection to the human sovereign (to humans as sovereign) epitomizes the biopolitical paradigm.

The talk is centred on “The New Advocate” (Der neue Advokat) with some references to “The Metamorphosis” (Die Verwandlung).

*Carlo Salzani is a Research Fellow in the Department of Philo-sophy of the University of Innsbruck, a Guest Researcher at the Messerli Research Institute of Vienna, and a faculty member of the Paris Institute for Critical Thinking (PICT).

His research interests include animal ethics, biopolitics, and literary animal studies. His last publications include the coedited volume A Responsibility to the World: Saramago, Politics, Philosophy (2023) and the monograph Agamben and the Animal (2022).

14.30 hrs (Ed.5 Auditório ELACH)

Carlos Mendes de Sousa** (PLP / CEHUM)

Lispector / Kafka: ser além do humano

A presença da barata no romance A paixão segundo G.H., com todo o processo de transformação a que o insecto conduz, suscita uma imediata aproximação entre o universo apresentado em Die Verwandlung, de Kafka, e o da obra-prima de Clarice Lispector. Fará aqui a escritora brasileira uma homenagem a Kafka? Parto desta interrogação para apresentar uma leitura do livro de Clarice, publicado em 1964, reflectindo sobre possíveis diálogos entre a sua obra e a do escritor de Praga.

** Carlos Mendes de Sousa é professor de literatura brasileira na ELACH e investigador PLP / CEHUM. Publicou ensaios fundamentais sobre Cesário Verde, Miguel Torga, Sophia de Mello Breyner Andresen, Eugénio de Andrade, Luís Miguel Nava ou Eduardo Lourenço. Na literatura brasileira dedicou-se por longo tempo a Clarice Lispector. A obra Clarice Lispector. Figuras da Escrita (2000) conquistou o Grande Prémio de Ensaio da APE e teve também uma edição brasileira (IMS, 2011). Segundo Eucanaã Ferraz, consultor de literatura do Instituto Moreira Salles, trata-se do mais completo estudo até hoje realizado sobre a obra de Clarice Lispector. Em 2013, publicou Clarice Lispector. Pinturas (Rocco),

Março 20
Fim: